CNBC’den Jeff Cox 7 Ekim günü kaleme aldığı yazısında, ABD’de yaratılan istihdama rağmen ülkede ekonominin karamsarlığa dair hakim olan düşünceye yönelik değerlendirmede bulundu.
İşte Cox’un yazısı:
ABD ekonomisi bu yıl 2,3 milyondan fazla iş ekledi, işsizlik oranı hala %4′ün altında ve hâlâ iş arayanlar için yaklaşık 10 milyon açık pozisyon var.
Peki eğer sağlıklı bir istihdam tablosu sağlıklı bir ekonominin temel taşıysa, o zaman neden bu kadar çok insan işlerin berbat olduğunu düşünüyor?
Bunun nedeni, yiyecek, gaz ve ev aletlerinin yanı sıra kiranın da hâlâ çok yüksek olması. Tek kelimeyle: Yıllık hızı açısından düşüşe geçerken, hâlâ çoğu insanın dayanabileceğinden çok daha fazla olan enflasyon, diğer her şeyin, korkunç olmasa da, en azından daha az harika görünmesine neden oluyor.
İş gücü analitiği firması Lightcast’ın kıdemli ekonomisti Elizabeth Crofoot, “Bütün bu üst düzey manşet rakamlarını görüyorsunuz ve bu rakamlar sizin ekonomik gerçekliğinizle örtüşmüyor” dedi. “Doğru ya da yanlış var mı bilmiyorum, bu sadece insanların gerçeği ve toplu ekonomik istatistikler bazen insanların günlük yaşadıklarını yansıtmıyor.”
Görünüşte harika ekonomik haberlerin sonuncusu Cuma günü, Çalışma Bakanlığı’nın tarım dışı istihdamın Eylül ayında 336.000 arttığını açıklamasıyla geldi. Hepsi bu kadar da değil: Temmuz ve Ağustos ayına ilişkin revizyonla, ilave 119.000 iş eklendiğini ve işsizlik oranının %3,8′de sabit kaldığını gösterdi. Tüm bunlar, istihdam yaratma açısından bir başka mükemmel yılın üstüne çıktı.
Ancak Reuters/Ipsos anketine göre Başkan Joe Biden’ın ekonomiye onay oranı sadece %42. Tüketici ve iş dünyasının güveni iyileşme işaretleri gösterdi – Michigan Üniversitesi’nin en son tüketici anketi güvenin 2021′in sonlarında olduğu noktaya döndüğünü gösteriyor – ancak hala salgın öncesindeki seviyenin oldukça altında.
Bunun nedeni muhtemelen fiyatların hâlâ acı verici seviyelerde olması.
Bir ekonomist olarak Crofoot, yüksek fiyatların yarattığı zorluğun makro verilerden anlaşılmasının zor olabileceğini söylüyor. Ancak bir tüketici olarak, iki çocuğunu akşam yemeğine götürdüğünde sadece çocuk yemeklerinin fiyatlarının arttığını değil aynı zamanda onlara bedava içecek gibi şeylerin de kaldırıldığını gördüğünde bunu hissedebildiğini söylüyor.
“Bu, enflasyon ve daralmanın birleşimidir” dedi. “Bir tüketici olarak her fırsatta paranızın kesildiğini hissediyorsunuz.”
Çalışma Bakanlığı’na göre 2015-2021 yılları arasında tüketici ürünlerinin yaklaşık %10′u küçültülürken %4′ü büyütüldü. Ancak yine de veriler çoğu zaman deneyimlerle örtüşmüyor gibi görünüyor ve daralma olgusu (aynı veya daha yüksek fiyatlara sahip daha az ürün) daha da kötüleşiyor gibi görünüyor.
Crofoot, “Tüketiciler kazanamayacaklarını düşünüyor ve elbette bu nedenle ekonomi konusunda kendinizi kötü hissedeceksiniz” dedi.
Yaşam maliyetinin kontrolden çıkmış gibi hissetmesine neden olan sadece benzin ve market alışverişi değil.
Kovid sonrasında ev fiyatları hızla yükseldi ve insanları şehir merkezlerinden uzak bölgelere itti. Ortalama ev satış fiyatı 2019′un sonundan bu yana %27 arttı ve bu da Y kuşağı gibi genç alıcılar için ev sahibi olmayı özellikle zorlaştırdı.
Ulusal Emlakçılar Birliği’ne göre, ABD’de ev alıcılarının ortalama yaşı 36 olup, 1981 yılına kadar uzanan verilerdeki en eski yaştır. Aynı zamanda, 1987 yılına dayanan hükümet verilerine göre, ev fiyatlarının yüzdesi olarak gelirin payı şimdiye kadar ki en yüksek seviyede.
Ekonomist Jessica Lautz yakın tarihli bir blog yazısında şöyle yazdı:
“Y kuşağı ABD’deki en büyük yetişkin kuşağı olmasına rağmen, geçen yıl pazardaki alıcı payları azalıyordu. ″
“Bu, Y kuşağının büyük çoğunluğunun geleneksel olarak pazara girdikleri veya en azından hane halkı oluşturdukları yaşta olması nedeniyle olabileceklerle çelişiyor. Bu yıl baby boomers kuşağı Y kuşağını geride bıraktı.”
Yüksek fiyatlar bir sorun olmuştur. Bankrate’e göre 30 yıllık ipoteklerin ortalama %7,83 kredi oranıyla çalıştırılmasıyla daha yüksek faiz oranları da bir diğer etken. Finansal piyasalar, enflasyonun düşmemesi durumunda Fed’in faiz oranlarını daha da yükseltebileceği konusunda gergin.
Crofoot, “Bunun servet oluşturma açısından çok önemli etkileri var” diye ekledi.
Piyasa rakamları gerçekten bu kadar iyi mi?
Konut maliyetlerinin ötesinde, piyasa rakamlarının da sanıldığı gibi olmayabileceğine dair bazı kanıtlar var.
Sonuçta Eylül ayında yaratılan istihdamın dörtte birinden fazlası eğlence ve konaklama endüstrisindeki düşük ücretli mesleklerden geldi.
Bugünlerde gerçek kariyer ilerleme fırsatlarına ulaşmak daha zor ve Nüfus Sayımı Bürosu anketleri, ekonomik düzeyde gelecekleri hakkında endişe duyan gençler ve Z kuşağı arasında artan umutsuzluğun olduğunu gösteriyor.
St. Louis Fed Ekonomik Eşitlik Enstitüsü Direktörü William Rodgers III, “Enflasyon, genç yetişkinler için önemli bir endişe kaynağı olmaya devam ediyor ve Cuma günkü potansiyel olarak iyi istihdam haberlerini telafi ediyor” dedi. Bu da zihinsel sağlık sorunlarının artmasına katkıda bulunuyor olabilir.
Dolayısıyla, iyi makro veriler gelmeye devam etse bile, yüksek fiyatlar muhtemelen dengeleyici bir faktör olmaya devam edecek.
Tüketici fiyat endeksi enflasyonun şu anda yıllık %3,7 oranında seyrettiğini gösterse de bu, salgının başından bu yana olduğundan yaklaşık %20 daha yüksek. Eylül ayı TÜFE rakamları Çarşamba günü açıklanacak.
Crofoot, “Fiyatlar öncekine göre yüksek” dedi. “Yani tasarruf edebileceğinizden daha fazlasını harcıyorsunuz ve dolayısıyla emeklilik sizin için önceki nesillere göre daha uzakta olacak.”
PARA ANALİZ